چکیده

یادداشت‌های رولف دوبلی حاوی نقل‌قول‌ها و درس‌های کلیدی، ایده‌ها و عبارات مهم می‌باشد.

  • خطای بقا یعنی افراد دائماً احتمال موفقیت خود را زیاد از حد تخمین بزنند. با سر زدن به قبرستان پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و شغل‌هایی که در زمانی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید، در برابر این خطا موضع بگیر. قدم زدن در این قبرستان، ناخوشایند ولی برای شفاف شدن ذهنت لازم است.
  • هر وقت یک شرکت ادعا کرد محصولاتش به خاطر «شهرت بیشتر » بهترند، بدبین باش. چرا یک محصول صرفاً باید به خاطر این‌که بیشتر به فروش می‌رسد بهتر باشد؟ جمله‌ی حکیمانه سامرست موام را به خاطر بسپار: اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است.
    • اگر کسی در فروشگاه سراغت آمد تا از تو بخواهد یک نوشیدنی، یک تکه پنیر یا یک مشت زیتون را تست کنی، پیشنهادش را رد کن. این توصیه من است مگر اینکه دلت بخواهد یخچالت را پر کنی از چیزهایی که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها نداری.
    • خطای تائید، ریشه در همه‌ی تصورهای غلط ما دارد. تمایل به تفسیر اطلاعات جدید به گونه‌ای است که با تئوری‌های موجود، باورها و اعتقادات ما هماهنگ باشد. به بیان دیگر، هر داده‌ی جدیدی را که با نظرهای کنونی‌مان تناقض داشته باشند فیلتر می‌کنیم. یک عادت خطرناک. آلدوس هاکسلی می‌گوید: حقایق با نادیده‌ گرفته شدن از هستی ساقط نمی‌شوند.
    • نویسندگان کتاب‌های خودآموز و مرتبط با زود پول دار شدن توده‌ای از دلایل را جمع آوری می‌کنند تا پیش‌پا افتاده‌ترین تئوری‌ها را بزرگ جلوه دهند. مثلاً «مدیتیشن کلید خوشحالی است » هر خواننده‌ای که دنبال شواهد متناقض است تلاش بیهوده می‌کند؛ در هیچ کجای این کتاب‌ها کسانی را که بدون مدیتیشن در زندگی موفق می‌شوند یا کسانی را که باوجود مدیتیشن همچنان ناراحت‌اند، پیدا نمی‌کنیم.
    • آرتور کیلر- کروچ، منتقد ادبی، یک شعار به یادماندنی دارد: جگرگوشه‌های خودت را بکش. این نصیحت او به نویسندگانی است که در بریدن جملات عزیز اما زائد خود مشکل داشتند. درخواست کیلر-کروچ نه فقط برای نویسندگان مردد بلکه برای همه‌ی ماست که به سکوت کرکننده‌ی رضایت گوش می‌دهیم. برای مبارزه با خطای تائید، سعی کن باورهای خودت را (در مورد جهان‌بینی، سرمایه‌گذاری‌ها، ازدواج، سلامت، رژیم غذایی و استراتژی‌های شغلی) بنویسی و شروع کنی به پیدا کردن شواهد متناقض.
    • خلاص شدن از شر عقایدی که مثل دوستان قدیمی آدم هستند سخت اما ضروری است.

    • با گذراندن وقت خود با کسانی که متفاوت با تو فکر می‌کنند، کسانی که تجربه و مهارتشان با تو متفاوت است از خودت در برابر اثر خطای در دسترس بودن محافظت کن. ما اطلاعات غلط را به نبود اطلاعات ترجیح می‌دهیم. به خاطر همین خطای در دسترس بودن است که خیلی از بانک‌ها ضررهای میلیاردی داده‌اند. ما برای غلبه بر خطای در دسترس بودن به ورودی‌هایی از جانب بقیه نیاز داریم.
    • همیشه مراقب دانش شوفر باش. هیچ وقت سخنگوی شرکت، رئیس سیرک، گوینده‌ی خبر تلویزیون، سخنران لفاظ، فروشنده‌ی خوش‌زبان یا یک آدم کلیشه پرداز را با کسانی که واقعاً چیزی بلدند اشتباه نگیر.
    • کارشناسان واقعی به مرزهای آنچه می‌دانند و آنچه نمی‌دانند واقف‌اند. اگر احساس کنند خارج از دایره‌ی توانایی‌هایشان قرار دارند به سادگی سکوت می‌کنند یا می‌گویند «نمی‌دانم». این جمله را هم بدون عذرخواهی و حتی با افتخار بیان می‌کنند.
    • تصور نکن که مثل یک امپراتور رومی همه چیز را در زندگی در مشت خود داری. خودت را زیاد از حد خونسرد جلوه نده. به همین خاطر، بر چیزهای مهمی که واقعاً روی‌شان اثر داری تمرکز کن. درباره سایر موارد: هر چه می‌خواهد بشود، می‌شود.
    • قبل از آن‌که پیشنهادهای موجود را بررسی کنی به‌دقت فکر کن چه می‌خواهی. معیارهایت را بنویس و کاملاً به آن‌ها پایبند باش. درک کن که هرگز نمی‌توانی تصمیم کاملی بگیری. با توجه به سیلاب احتمالات، داشتن چنین هدفی نوعی کمال‌گرایی غیرمنطقی محسوب می‌شود. در عوض یاد بگیر یک تصمیم «خوب» را دوست داشته باشی. حتی در مورد شریک زندگی. آیا فقط باید به دنبال بهترین‌ها بود؟ در عصر تنوع نامحدود، عکس آن صدق می‌کند. حالت بهینه در شرایط جدید چنین است؛        خوب بودن به اندازه‌ی کافی
    • می‌توان با قاطعیت گفت ما در جمع کردن اشیا بسیار ماهرتریم تا در دور ریختن آن‌ها. این پدید‌ه‌ نه تنها این مسئله را که چرا ما خانه‌ی خود را با اثاثیه به درد نخور پر می‌کنیم توجیه می‌کند، بلکه نشان می‌دهد چرا عاشقان تمبر، ساعت و قطعات هنری به سختی حاضرند از آن‌ها جدا شوند. اثر مالکیت باعث می‌شود در لحظه‌ای که مالکیت چیزی را به دست می‌آوریم، آن چیز به نظرمان ارزشمندتر برسد.
    • تبلیغات می‌گویند:«فقط تا وقتی سهم‌ها سود می‌دهند» . پوسترها هشدار می‌دهند: «فقط امروز». صاحبان گالری‌ها از همین خطای کمبود سوءاستفاده می‌کنند و نشانه‌های قرمز« فروخته شد » را زیر نقاشی‌های خود می‌گذارند تا کارهای باقیمانده‌ی خود را نمونه‌هایی کمیاب معرفی کنند که باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را خرید.
    • پاسخ معمول به کمبود باعث ایجاد خلل در شفاف‌اندیشی می‌شود. ارزش محصولات و خدمات را صرفاً بر اساس قیمت و مزایای آن‌ها بسنج. اینکه یک محصول در حال اتمام است یا پزشکان لندن به آن علاقه‌مند شده‌اند نباید در ارزشش اثرگذار تلقی شود.
    • اثر هاله‌ای وقتی اتفاق می‌افتد که تنها یک جنبه‌ی ما را جذب کند و چگونگی نگاه ما به تصویر کلی را تحت تأثیر قرار دهد. اثر هاله‌ای جلوی دیدن خصوصیت‌های واقعی را می‌گیرد. برای خنثی کردن این اثر، از ارزش ظاهری فراتر برو و از برجسته‌ترین ویژگی‌ها فاکتور بگیر.
    • نیم‌کره چپ و راست مغز را فراموش کن. تفاوت بین تفکر ذاتی و تفکر آگاهانه به مراتب قابل ملاحظه‌تر است. در مورد تصمیم‌های مهم یادت باشد که در سطح ذاتی، ما در برخورد با داستان‌های محتمل نقطه ضعف داریم؛ بنابراین، مراقب جزئیات راحت و پایان‌های خوش باش. یادت باشد: اگر یک شرط اضافی اعمال شد، بدون اهمیت به اینکه چقدر محتمل به نظر می‌رسد، احتمال آن اتفاق کمتر می‌شود نه بیشتر.
    • این توصیه‌ها را که از نظر علمی نیز تائید شده‌اند به کار ببر تا تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تری بگیری:

    1. از چیزهای منفی که نمی‌توانی به آن‌ها عادت کنی اجتناب کن. مثل تردد بین خانه و محل کار، سروصدا یا استرس مزمن
    2. از چیزهای مادی مثل ماشین، خانه، برنده شدن در لاتاری، پاداش‌ها و جوایز انتظار شادی کوتاه مدت داشته باش.
    3. تا حد ممکن وقت آزاد و مستقل برای خودت در نظر بگیر چون آثار مثبت طولانی‌مدت معمولاً ازآنچه پیوسته انجامش می‌دهی نشئت می‌گیرد.
    4. علایقت را دنبال کن حتی اگر مجبور باشی بخشی از درآمدت را صرفشان کنی.

کلمات کلیدی

تغییر زندگی، تحول فردی، تحول جامعه

انتشارات ….. ترجممه عادل فردوسی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *